ورزش و سلامتی

کدام مواد غذایی برای مغز مفید است؟

مغز هم مانند سایر اعضای بدن به مواد غذایی منحصر به فردی نیاز دارد تا عملکرد قوی‌تر و بهتری داشته باشد به خصوص برای اغلب ما که در طول روز با موضوعات متفاوتی روبه‌رو می‌شویم. پس باید بیشتر هوای مغزمان را داشته باشیم. مغز ماشین پیچیده و مهمی است که نقش فرماندهی بدن را بر عهده دارد، برخلاف نقش مهمش، تهیه غذای آن چندان پیچیده نیست. در ادامه با چیفا همراه باشید تا با تعدادی از اسنک‌ها و میان وعده‌های مقوی برای مغز آشنا شوید. برای مثال یکی از محققان تغذیه در این زمینه می‌گوید:

گیاهان در طول دوران حیات خود، در جهت مقابله با استرس‌های محیطی بهتر تکامل پیداکرده‌اند. برای مثال موادی مانند آنتی‌اکسیدان‌ها و یا ضدالتهاب‌ها حاصل تکامل آن‌ها است. اما نکته جالب‌توجه در مورد این مواد غذایی کارکرد مشابه آن‌ها در بدن انسان است.

اهمیت تغذیه مغز و چگونگی تأثیر آن

healthy brain food 4645645 - کدام مواد غذایی برای مغز مفید است؟

مغز تمامی اعمال و حرکاتی که انجام می‌دهیم را کنترل می‌کند؛ مجموعه‌ای از فعل و انفعالات شیمیایی که از راه‌های مختلفی صورت می‌گیرند. طی تحقیقات علمی اخیر چند سال گذشته، شواهد شگفت‌انگیزی از تأثیر رژیم‌های غذایی بر ساختار مولکولی مکانیسم‌های ذهنی به دست آمده است.

برای مثال، اسیدهای چرب امگا ۳ در انسان، در به دست آوردن درک ما از فرایندهای شناختی بسیار مؤثر بوده و در ژن‌های گیرنده عصبی نیز که برای عملکردهای سیناپسی و حفظ انعطاف‌پذیری آن‌ها در جوندگان مؤثر است، نقش مهمی دارند. سلامتی ما به مواد غذایی که مصرف می‌کنیم بستگی دارد و البته که این جمله تحقیقات زیادی در پشت خود می‌بیند. در ادامه یک درک کلی از موضوع برای شما گردآوری شده است:

  • آمینواسیدها برگرفته از پروتئین هستند و به انتقال‌دهنده‌های عصبی کمک می‌کنند تا ذهن چابک و تیز باقی بماند. این مواد مفید دوپامین را در سیستم عصبی، سروتونین را در خلق‌وخو، حافظه و یادگیری، نورواپی‌نفرین را برای تمرکز ذهن و درنهایت استیل کولین را برای حفظ و تداوم حافظه کنترل می‌کنند.
  • گلوکز ماده‌ای است که تقریباً تمامی انرژی مغز را تامین می‌کند.
  • اسیدهای چرب مانند اسیدهای چرب اشباع‌نشده امگا ۳ و امگا ۶، باعث تقویت سلول‌های عصبی و درنهایت منجر به تقویت حافظه می‌شوند.
  • آنتی اکسیدن ها مهارکننده فرایند اکسیداسیون هستند. آنتی‌اکسیدان عوامل اکسیداسیون را مهار می‌کنند.

تأثیرات کمبود مواد غذایی مناسب برای مغز

قبلاً در مورد نقش مواد لازم برای مغز صحبت کردیم اکنون جالب است بدانید که در صورت کمبود، تمامی تأثیرات مثبت برعکس خواهد شد و درنهایت منجر به کاهش حافظه و قدرت شناختی، نامتعادل بودن قند خون و درنهایت تغییر خلق‌وخو خواهد شد.

سروتونین، یک انتقال‌دهنده عصبی که خواب و اشتها و خلق‌وخو را تنظیم می‌کند در بخش گوارشی مغز ترشح می‌شود. اگر می‌خواهید فرایندهای مغز از جمله ترشح سروتونین به بهترین شکل پیش برود نباید از تغذیه آن نیز غافل شوید.

healthy brain food 32423424 - کدام مواد غذایی برای مغز مفید است؟

کمبود مواد مغذی مورد نیاز، جدا از تأثیرات روانی، بر جسم نیز تأثیر می‌گذارند و موجب ایجاد مشکلاتی مانند افزایش فشارخون، دردهای شدید و حتی کج‌خلقی در فرد خواهد شد.

غذاهای مضر برای مغز

همه ما کم‌وبیش با غذای هایی که برای بدن مناسب و نیستند آشنایی داریم و از مضرات آن‌ها تا هم تا حدودی خبرداریم. اما تأثیر منفی آن‌ها تنها محدود به بخش کوچکی از جسم و یا رژیم غذایی نیست بلکه بر کل بدن تأثیر دارد و مغز نیز از آن جدا نیست. نمونه آن‌ها را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • غذا و نوشیدنی‌های شیرین: با مصرف این مواد سطح قند خون به شدت بالا می‌رود و درنهایت وجود قند بیش از حد منجر به بیماری‌هایی همچون زوال عقل می‌شود.
  • چربی‌های اشباع و ترانس: این مورد بیشتر در زمینه افزایش وزن تاثیر دارد اما اخیراً محققان ارتباط‌هایی را بین این نوع چربی‌ها و بیماری آلزایمر یافته‌اند.
  • کربوهیدرات‌های فراوری‌شده: که شامل شکر نیز می‌شود. این نوع از کربوهیدرات‌ها طی فرایندهایی دوباره به شکر تبدیل خواهند شد. شکرهایی با سطح گلیسمی بالا که می‌توانند کارکرد مغز را مختل کنند.
  • آسپارتام: یک شیرین‌کننده مصنوعی که به‌عنوان جانشین شکر کاربرد دارد. هرچند که کالری آن تقریباً صفر است اما می‌تواند برای مغز مضر باشد زیرا از متانول، فینیل آلانین و اسپرتیک اسید تشکیل شده است.
  • فنیل آلانین: می‌تواند از مانع‌های بین مغز و خون عبور کند و در کارکردهای مغز از جمله ترشح سروتونین، اختلال ایجاد کند.
  • متانول: باعث اسیدوزهای متابولیک می‌شود که می‌توانند در سیستم اعصاب مرکزی اختلال ایجاد کنند.
  • غذاهای فرآوری شده: در کل این نوع غذاها به دلیل وجود شکر و چربی بیش‌ از حد باعث افزایش وزن و مشکلاتی از این قبیل خواهند شد و بر مغز هم تاثیرات منفی خود را خواهند داشت.

غذاهای مفید برای افزایش قدرت ذهن و مغز

پیش از آن که به سراغ مواد غذایی مختلف و مفید برای مغز برویم بد نیست با یک معجون خوشمزه و مقوی که می‌تواند منجر به تقویت مغزتان شود آشنا شوید. در ادامه ویدیو طرز تهیه این معجون خوشمزه را مشاهده می‌کنید:

 

۱- آووکادو

این میوه محبوب به دلیل خواص و فواید خوبی که دارد بسیار پرطرفدار و کاربردی است. در واقع مجموعه‌ای از بهترین ویتامین‌ها و کربوهیدرات‌های مفید است که برای مغز مقوی هستند.

  • ویتامین K تعدادی از پروتئین‌های لازم برای انعقاد خون را باهم ترکیب می‌کند.
  • فولات یکی از انواع ویتامین‌های B که برای ساخت سلول‌های خونی و همچنین ساخت DNA مورد نیاز است.
  • ویتامین C ویتامینی که بدن قادر به تولید آن نیست. یک آنتی‌اکسیدان قوی که بدن برای تقویت سیستم ایمنی خود به آن نیاز دارد.
  • پتاسیم ماده‌ای معدنی است و یک الکترولیت قوی که تکانه‌های بدن را کنترل می‌کند و به بدن در کنترل فشارخون، انقباضات ماهیچه‌ای، پالس‌های عصبی، گوارش و تنظیم ضربان قلب کمک می‌کند.
  • ویتامین B5 برای تولید انرژی و شکستن سلول‌های چربی و کربوهیدرات‌ها لازم است.
  • ویتامین B6 برای ادامه کارهای طبیعی مغز و حفظ سلامتی سیستم ایمنی مفید و ضروری است.
  • ویتامین E برای حل معضل چاقی، بهبود دید، تولیدمثل، خون، مغز و پوست سالم لازم است.

۲- گردو

متأسفانه آن دسته از افراد که به مغز موجود در برخی خوراکی‌ها حساسیت دارند نمی‌توانند گردو را هضم کنند. اما برای بقیه افراد، گردو دارای آنتی‌اکسیدان‌های زیاد و مفیدی است که با DHA (امگا)، پروتئین و مواد معدنی همراه شده است.

۳- اسفناج

یکی از تحقیقات اخیر نشان داده است کسانی که به مدت ۵ سال اسفناج مصرف کرده‌اند توانایی‌های شناختی آن‌ها تقریبا ۱۱ سال از سن واقعی‌شان بهتر عمل می‌کند.

اسفناج دارای ویتامین K، فولات، بتا کاروتن و لوتین (آنتی‌اکسیدان) است.

healthy brain food 32425234 - کدام مواد غذایی برای مغز مفید است؟

۴- شکلات تلخ

شکلات تقریبا جزو بهترین مواد غذایی برای مغز به‌حساب می‌آید. طی تحقیقات اخیر دریافته‌اند که مصرف ۵۰ گرم شکلات در هفته منجر به کاهش درصد ابتلا به بیماری‌های زیر می‌شود:

  • ۱۲ درصد کاهش احتمال سکته مغزی
  • ۲۷ درصد کاهش احتمال سکته هموراژِک
  • ۱۴ درصد کاهش احتمال کلی سکته

۵- چای سبز

چای سبز به عنوان یکی از بهترین نوشیدنی‌های پر از آنتی‌اکسیدان شناخته می‌شود که در کاهش وزن و کاهش ریسک سرطان هم نقش بسزایی دارد.

این ماده دارای آمینواسید L-theanine بوده که میزان ترشح دوپامین را بالا می‌برد.

۶- کلم

کلم تقریباً بسیاری از مواد مورد نیاز مغز را در خود دارد. کلم دارای آهن، فولات، ویتامین B6، پروتئین و تقریباً هر چیزی که بدن برای تولید سروتونین و دوپامین به آن نیاز دارد است.

۷- گوجه فرنگی

گوجه‌فرنگی با دارا بودن مجموعه‌ای از آنتی‌اکسیدان‌های مهم، ازجمله انواع بسیار مفید آن‌ها که در کاهش التهاب و رشد مغز نقش دارند، یکی از مقوی‌ترین مواد‌های غذایی به حساب می‌آید.

۸- گیاه مریم‌گلی

جدا از طعم شگفت انگیز آن، این گیاه یک غذای مقوی برای مغز هم به حساب می‌آید. به‌عنوان آنتی‌اکسیدان و ضدالتهابی شناخته می‌شود که برای کاهش درد و افزایش قدرت‌های شناختی نیز کاربرد دارد. البته خواص این گیاه بسیار بیشتر از آن است که بتوان در اینجا به آن پرداخت.

۹- دانه‌های چیا

در یک کلام می‌توان آن را یک دانه کوچک با فواید زیاد به حساب آورد. دانه چیا حاوی مقادیر زیادی DHA (امگا) و پروتئین‌های کامل است که بدان معنی است ۹ آمینواسید ضروری برای تقویت خلق‌وخو و بهترین کارکرد مغر را در خود دارا است.

healthy brain food 4355646 - کدام مواد غذایی برای مغز مفید است؟

در پایان باید توجه کرد که مغز مهم‌ترین عضو بدن است و باید به سلامت و مواد غذایی لازم برای آن اهمیت بیشتری بدهید تا بتوانید بهترین عملکرد خود را در یک زندگی سالم داشته باشید.

chifa hands in the air 43435435 - کدام مواد غذایی برای مغز مفید است؟

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن