مسائل شغلی

چگونه یک رزومه کاری خوب بنویسیم؟

چه یک فرد تازه فارغ‌التحصیل و چه یک کارمند با تجربه باشید، مطمئنا نوشتن یک رزومه کاری خوب و حرفه‌ای می‌تواند یاری‌گر شما در به دست آوردن یک شغل عالی باشد. رزومه کاری فایلی است که مدیر مرکزی که می‌خواهید در آن استخدام شوید آن را تنها برای چند ثانیه از نظر می‌گذراند؛ پس برای جلب توجه تنها چند ثانیه فرصت دارید. بنابراین با درست کردن یک رزومه دارای ساختار تمیز و مرتب می‌توانید برگه رزومه کاری خود را از سایرین جدا کرده و جلب توجه نمایید. در یک رزومه کاری غالی متناسب با هر شغل باید لیست توانایی‌ها و تجربیات اولویت‌بندی شود. در ادامه همراه چیفا باشید تا راه و روش صحیح نوشتن یک رزومه کاری عالی را به خوبی یاد بگیرید و دفعه بعدی حتما کار مورد علاقه‌تان را به دست آورید.

ساختار و قالب رزومه کاری

how to make a resume 34234234 - چگونه یک رزومه کاری خوب بنویسیم؟

انتخاب قالب و طرح رزومه

نرم‌افزارهای مختلفی برای انتخاب قالب مورد نظر شما می‌توانند به شما کمک کنند و نرم‌افزار ورد هم چنین ساختار متفاوت برای ارائه به شما دارد. در صورتی که هیچ‌کدام از آن‌ها را نمی‌پسندید، نگران نباشید چون همیشه می‌توانید طرح و قالب مورد نظر خودتان را طراحی کنید.

  • همچنین قالب‌های بسیاری در دنیای اینترنت موجود است که می‌توانید اکثر آن‌ها را به رایگان دانلود کنید.
  • المان‌های مختلف این قالب‌های آنلاین می‌تواند بسته به نظر و ذوق شما تغییراتی هم به خود ببیند تا دقیقا به چیزی تبدیل شود که مورد پسندتان باشد.
  • استفاده از فونت‌های استاندارد می‌تواند نشان از حرفه‌ای‌گری شما باشد. پس در رزومه کاری خود از اندازه فونت ۱۱ تا ۱۳ استفاده کرده و نوع فونت نازنین یا میترا را برگزینید. برای رزومه‌های انگلیسی، فونت پیشنهادی ما فونت‌های Times New Roman و Georgia است.
در صورتی که برای یک کار اینترنتی یا مثلا استخدام به عنوان گرافیست رزومه می‌نویسید، رزومه را با ایده خودتان طراحی کنید تا بدین صورت مهارت و توانایی‌های خود را هم به مسئول مربوطه نشان دهید.

نشانی و اطلاعات شخصی صاحب رزومه

how to make a resume 43545345 - چگونه یک رزومه کاری خوب بنویسیم؟

نام، نام خانوادگی و سایر اطلاعات صاحب رزومه باید در بالاترین قسمت رزومه کاری قرار گیرد. در این بخش نام، نام خانوادگی، آدرس، شماره تماس و نشانی ایمیل خود را درج کنید. در تصویر یک نمونه درج اطلاعات شخصی رزومه کاری را مشاهده می‌کنید اما می‌توانید به دلخواه و با فرمت مورد نظرتان این بخش را تکمیل نمایید.

  • برای مثال می‌توانید نام خود را با فونتی بزرگ‌تر در وسط درج کرده و سایر اطلاعات را در چپ و راست آن ذکر نمایید.
  • در صورتی که هنوز ایمیل شخصی خودتان را ندارید می‌توانید از سرویس‌های رایگان ساخت ایمیل مانند جیمیل استفاده نمایید. برای این امر می‌توانید از مطلب آموزش ساخت ایمیل استفاده کنید. عموما ایمیل‌هایی که در رزومه کاری ثبت می‌شوند شامل حروفی از نام و نام خانوادگی فرد می‌شود. سعی کنید از ایمیل‌های متفرقه یا دارای نشانه‌ها و حروف بی ربط خودداری کنید.

فرمت ترتیب زمانی سوابق در نوشتن رزومه کاری

رعایت ترتیب زمانی سوابق در نوشتن رزومه یعنی سوابق کاری و تحصیلات خود را به صورت معکوس و از گذشته به حال یادداشت کنید. این فرمت از نوشتن رزومه کاری بیشتر به مذاق مدیرانی خوش می‌آید که در مراکز قانونی یا حسابداری کار می‌کنند و تجربه بالایی دارند.

  • در شرایطی که ترتیب زمانی رزومه را رعایت نمایید دستتان چندان برای ایجاد تغییرات باز نیست اما باز هم می‌توانید تاثیرگذار باشید. بر فرض مثال در صورتی که سابقه کاری چندانی ندارید اما از نظر تحصیلات رزومه قوی‌تری دارید، ابتدا تحصیلات خود را یادداشت کنید.

فرمت تخصصی و عملکردی در نوشتن رزومه کاری

نوشتن رزومه کاری با نمایش تخصص و عملکرد شما می‌تواند زمانی به دردتان بخورد که سابقه کاری چندانی نداشته باشید. با نوشتن یک رزومه تخصصی می‌توانید روی نقاط قوت، مهارت‌ها و توانایی‌های خودتان تاکید داشته باشید و چندان در مورد سوابق کاری خود اطلاعات ندهید. در صورت کمبود سوابق کاری می‌توانید از این شیوه به خوبی بهره ببرید.

  • رزومه عملکردی همچنین می‌تواند زمانی که سوابق کاری گسترده و طولانی دارید به درد شما بخورد. در صورتی که سوابق کاری زیادی دارید و می‌خواهید در یک صفحه رزومه خود را یادداشت نمایید، می‌توانید روی مهارت‌هایی که در طول هر کار فرا گرفته‌اید یا توسعه داده‌اید تمرکز کرده و در خلال ذکر مهارت مورد نظر سابقه کار را هم ذکر نمایید. در این صورت دیگر نیازی نیست که جزئیات هر سال از تجربه خود را به صورت جدا و با جزئیات ثبت کنید.

ترکیب فرمت ترتیب زمانی و تخصصی در رزومه

برای نمایش هر چه بهتر توانمندی‌هایتان لازم است از هر دو فرمت ترتیب زمانی و تخصصی عملکردی بهره بگیرید. هنوز هم می‌توانید با استفاده از نمایش تخصص خود مدیران مجرب را برای استخدام خود ترغیب کنید. ابتدا مهارت‌های خود را لیست کنید و سپس با کمک گرفتن از فرمت ترتیب زمانی رزومه کاری خود را تکمیل کنید.

  • چنین رزومه‌ای می‌تواند کمی طولانی شود پس بهترین راه‌حل این است که سه یا چهار مورد از سوابق کاری خود را به همراه مهم‌ترین گواهی‌های کسب شده را یادداشت کنید و بقیه را به صورت حضوری اعلام نمایید. حتما مدت زمان اشتغال خود را در هر سابقه قید کنید و اگر مثلا در سابقه کاری اخیر خود بیش از ۱۰ سال را سپری کرده‌اید، تنها یادداشت کردن کافی است و لزومی نداره رزومه کاری پیش از آن را بیان نمایید.

برجسته کردن محتویات رزومه کاری

how to make a resume 4535436567 - چگونه یک رزومه کاری خوب بنویسیم؟

نحوه صحیح یادداشت مهارت‌ها

در ابتدای رزومه به سراغ نوشتن مهارت‌های خود می‌رویم چون رزومه‌های عملکردی به جای تاکید روی کارهایی که انجام داده‌ایم، روی کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم تاکید دارد. چهار یا پنج مورد از توانایی‌های خود را یادداشت کرده و به اختصار هر کدام را توضیح دهید. نوشتن اهمیت هر کدام از این مهارت‌ها هم می‌توانید گزینه معقولانه‌ای باشد.

  • بر فرض مثال اگر برای استخدام در یک سایت نویسندگی آنلاین رزومه تهیه می‌کنید، شاید بخواهید ویرایش یا به اصطلاح ادیت کردن را هم در لیست مهارت‌های خود قرار دهید و بگویید که مثلا در سایت چیفا فلان تعداد مقاله و آموزش را ویرایش کرده‌اید.
  • بکارگیری هر نوع مهارتی می‌تواند بر تجربیات شما بیافزاید و شما در به دست آوردن شغل آینده‌تان همراهی کند.

نحوه صحیح یادداشت تجربیات

حتی انجام کارهای داوطلبانه هم می‌تواند تجربه کاری و سابقه کار به حساب بیاید. همانطور که گفته شد، در یک رزومه کاری که از فرمت ترتیب زمانی هم بهره می‌برد، باید سوابق کاری را به ترتیب و از حال به گذشته یادداشت کنیم؛ از آخرین سابقه کاری که داشته‌اید شروع کنید. از عناوینی روشن و واضح برای بیان هر سابقه کاری استفاده نمایید، به گونه‌ای که برای کارفرما مشخص باشد دقیقا به چه کاری مشغول بوده‌اید.

  • معمولا در رزومه‌های با فرمت ترتیب زمانی، ماه و سال شروع و پایان کار را بیان می‌کنند. هر چند در صورتی که مدت چندین سال را در یک محل گذرانده‌اید می‌توانید تنها سال شروع و پایان آن را بنویسید.
  • البته در یک رزومه با فرمت تخصصی یا عملکردی دست شما برای ایجاد تغییرات مقداری بازتر است. در این گونه رزومه‌ها نیازی نیست که حتما ماه و سال شروع و پایان کار را بنویسید بلکه تنها بیان اینکه چه مدتی را در این کار سپری کرده‌اید کافی است. (مثلا پنج یا ده سال)
  • از افعال معلوم برای توضیح مسئولیت‌ها و دستاوردهایتان استفاده کنید. اعداد و ارقام می‌تواند به خوبی میزان اهمیت دستاوردهایتان را نشان دهد. مثلا اگر مدیر بخش فروش شرکتی بوده‌اید می‌توانید از این جمله استفاده کنید: “اعمال تغییراتی که موجب شد فروش شرکت در سه ماه ۲۷ درصد افزایش یابد.”

نحوه صحیح یادداشت میزان تحصیلات

در این بخش باید مواردی را یادداشت کنید که به کار مورد نظرتان مرتبط است. معمولا در بخش تحصیلات بالاترین مدرک تحصیلی اخذ شده را یادداشت می‌کنند. هر چند در صورتی که مدرک پایین‌تری هم در اختیار دارید که به شغل مورد نظر ارتباط دارد، بهتر است آن را هم ذکر نمایید. به صورت کلی هر مدرک تحصیلی که می‌دانید به شغل مورد تقاضا مرتبط است را یادداشت کنید.

  • بر فرض مثال اگر به تازگی با مدرک حقوق فارغ‌التحصیل شده‌اید و برای یک کار وکالت درخواست داده‌اید، بهتر است مدرک خود را در رزومه قید کرده و دادگاهی را که برای کار در آن پذیرفته شده‌اید را هم بیان نمایید. حتی اگر برای تمرین هم به دادگاه‌های دیگر فرستاده شده‌اید، آن‌ها را هم ذکر کنید.
  • اگر در حال تنظیم یک رزومه کاری تخصصی هستید، بخش مربوط به میزان تحصیلات را باید در پایین‌ترین قسمت آن قرار دهید. در این گونه موارد اکثر افراد ذکر مدرک تحصیلی را چندان ضروری نمی‌دانند و از آن می‌گذرند. البته در صورتی که در آگهی استخدام داشتن مدرک تحصیلی امری ضروری عنوان شده، بهتر است آن را یادداشت کنید.
  • ذکر نمرات مربوط به مدرک تحصیلی چندان ضروری نیست اما اگر یکی از دروس مدرک به شغلی که می‌خواهید به دست بیاورید مرتبط است، می‌توانید آن را بیان کنید؛ البته در صورتی که نمره کسب شده فراتر از حد انتظار باشد.

تاکید روی نقاط قوت خود

how to make a resume 455467567 - چگونه یک رزومه کاری خوب بنویسیم؟

با تاکید هر چه بیشتر روی توانایی‌ها و نقاط قوت خود در رزومه کاری می‌توانید واضح‌تر کارفرما را متوجه ارزش‌هایتان کنید. روی مهارت‌هایی متمرکز شوید که داشتن آن کار هر کسی نیست و ارزش‌های شما را در مقابل رقیبانتان ثابت می‌کند؛ مهارت‌هایی مانند کار با کامپیوتر، توانایی‌های فنی و البته زبان‌های مختلف.

  • شاید کمی وسوسه شوید که توانایی‌های خودتان را فراتر از آنچه که هست نمایش دهید اما این کار ممکن است شما را دچار دردسر کند. مثلا اگر کمی زبان انگلیسی بلد هستید لزومی ندارد که در رزومه بنویسید به آن تسلط دارید چون شاید کارفرما در طی مصاحبه به زبان انگلیسی از شما سوال کند و اگر نتوانید پاسخ دهید، مطمئنا کار را از دست خواهید داد.
  • اگر در آگهی استخدام لیستی از توانایی‌های مورد نیاز درج شده است، شما هم در رزومه کاری خود بخشی ویژه را به لیست کردن توانایی‌های مورد نظر اختصاص داده و به طور خلاصه هر کدام را توضیح دهید.
در صورتی که سابقه کاری چندانی ندارید، می‌توانید روی ویژگی‌های شخصیتی خود مانند سخت‌کوش بودن و انگیزه متمرکز شوید. البته هر کدام از این ویژگی‌ها را با یک مثال مناسب بیان نمایید.

نوشتن کلمات کلیدی در رزومه کاری

اکثر کارفرماها در صورت دریافت رزومه از طریق ایمیل یا یک قایل کامپیوتری، به دنبال کلمات مورد نیاز شغل درخواستی، آن را فیلتر کرده و تنها موارد مورد نیاز خود را بررسی می‌کنند. با این شیوه کارفرما در وقت خود صرفه‌جویی کرده و رزومه‌های بیشتری را در مدت زمان کوتاه‌تر بررسی می‌کند. برای اینکه رزومه شما توجه بیشتری را جلب کند بهتر است از کلمات استفاده شده در داخل آگهی استخدام بیشتر استفاده کنید.

  • البته قرار دادن کلمات کلیدی آگهی استخدام نباید شما را وسوسه کند که به وفور از آن‌ها استفاده کنید. تنها زمانی که لازم است آن‌ها را به کار بگیرید.

یادداشت علایق و سرگرمی‌ها

اگر علاقه یا سرگرمی خاصی دارید که به موضوع شغل درخواستی هم مرتبط است می‌توانید آن‌ها را هم ذکر کنید. در صورتی که هنوز رزومه شما یک صفحه را پر نکرده است می‌توانید از یادداشت علایق و سرگرمی‌ها هم استفاده کنید؛ البته علایق و سرگرمی‌هایی که به موضوع آگهی استخدام مربوط باشد.

  • مثلا اگر برای استخدام به عنوان مدیریت یک فروشگاه لوازم ورزشی رزومه می‌نویسید بهتر است در مورد ورزش‌هایی که نظر شما را جلب می‌کنند یا به انجام آن‌ها مشغول هستید را هم بیان نمایید.

تکمیل فایل رزومه کاری

how to make a resume 3242343423435 - چگونه یک رزومه کاری خوب بنویسیم؟

رزومه‌نویسی مرتبط با شغل

شاید شما با کوله باری از تجربه با خود بگویید که در زمینه‌های بسیاری مهارت دارید و سوابق و تجارب بسیاری در اختیار دارید اما باید بدانید که در هنگام نوشتن رزومه کاری برای هر شغلی لزومی ندارد که تمامی تجربیات و سوابق کاری خود را بیان کنید. تنها باید مهارت‌ها و تجاربی را ذکر نمایید که برای شغل مورد نظر می‌تواند مفید باشد و به آن مربوط است. این قضیه اهمیت بسیاری دارد و باید رزومه خود را متناسب با کار درخواستی تنظیم کنید. نوشتن رزومه کاری باید به دقت هر چه تمام‌تر انجام شود.

  • یادتان نرود که همیشه مهم‌ترین و مرتبط‌ترین بخش‌های رزومه خود را در بالاترین قسمت آن قرار دهید.
  • حتی اگر مهم‌ترین و باارزش‌ترین سابقه کاری شما هم با شغل مورد درخواست‌تان تطابق ندارد، آن را خط بزنید.
اگر شغل درخواستی شما به طور کلی با سوابق کاری شما همخوانی ندارد، بهتر است در چند خط و به طور مختصر توضیح دهید که چرا به چنین کاری علاقمند هستید و دلایل شما برای انتخاب این شغل چیست.

ویرایش رزومه

کلمات محکم و مشخص در داخل متن رزومه بسیار مهم است چون متن رزومه قرار است فقط برای چند ثانیه و آن هم در حد یک نگاه کلی بررسی شود. بنابراین از به کار گیری حروف و کلمات اضافه خودداری کنید. تنها به کار انجام شده و نتیجه آن بپردازید.

  • مثلا اگر در یک کافه به عنوان باریستا کار کرده‌اید، شاید بخواهید در مورد سطح بالایی که در رعایت بهداشت در محیط کار خود داشته‌اید چند کلمه بگویید. در چنین شرایطی بهتر است بنویسید:”تدبیر یک برنامه بهداشتی جدید؛ نتیجه آن، افزایش سلامت کافه و افزایش ۱۱ درصدی امتیاز بهداشت محیط کار.”
  • به جای توضیح وظیفه خود در هر کار، جزئیات را شخصی‌سازی کنید. به عنوان مثال، اگر در یک خرده‌فروشی در جایگاه دستیار فروش مشغول به کار بوده‌اید، به جای اینکه بگویید “فروش لباس و لوازم به مشتریان” بهتر است از عبارت “دستیابی به تمامی اهداف تعیین شده در فروش در مدت ۴ ماه” استفاده کنید.

بررسی و تصحیح رزومه

برخی نرم‌افزارهای تصحیح خودکار گرامر و کلمات وجود دارد که می‌توانند شما را راهنمایی کنند اما به این نرم‌افزارها اعتماد نکنید و خودتان رزومه را از اول بررسی کنید تا آن را کاملا تصحیح نمایید. چند بار آن را از اول تا آخر بخوانید. رزومه کاری را با صدای بلند بخوانید تا آن را کاملا تحت بررسی خود قرار دهید.نوشتن رزومه کاری خود را به گونه‌ای در نظر بگیرید که انگار روز مصاحبه است و رزومه در واقع خود شما هستید. پس هر چه تمیزتر و مرتب‌تر باشید بهتر است.

  • علائم نگارشی را با دقت رعایت کنید و چندین بار آن‌ها را بررسی نمایید.
  • مرتب بودن شامل همه چیز می‌شود. مثلا به اصطلاح می‌توانید تقارن بندها را رعایت کرده و در صورتی که برای یکی از آن‌ها توضیحی می‌نویسید سعی کنید بقیه موارد را هم با توضیح همراه نمایید.
  • یک بار هم از آخر به اول رزومه را بخوانید.

فرمت فایل رزومه کاری

how to make a resume 34545767 - چگونه یک رزومه کاری خوب بنویسیم؟

در صورتی که به صورت آنلاین رزومه کاری خود را برای کارفرما ارسال می‌کنید، بهتر است آن را در قالب یک فایل پی‌دی‌اف (PDF) ارسال نمایید چون حالت رسمی‌تری به رزومه شما می‌بخشد. البته شاید در آگهی استخدام ارسال فایل در فرمتی دیگر بیان شده و باید به این نکته توجه داشته باشید.

چاپ رزومه کاری

رزومه خود را روی یک کاغذ و دستگاه پرینتر باکیفیت چاپ کنید تا در هنگام مصاحبه آن را به همراه خود داشته باشید. حتما سه برگه از رزومه خود چاپ کنید تا هنگامی که به مصاحبه رفتید و در مقابل چند نفر نشسته بودند بتوانید به هر کدام یک برگه از رزومه را بدهید. البته اگر یک برگه هم برای خودتان بماند بسیار بهتر است.

نمونه رزومه

how to make a resume sample 323434 - چگونه یک رزومه کاری خوب بنویسیم؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا